Ondernemen

Ondernemers - Van alle markten thuis?

Je wordt ondernemer omdat je ergens goed in bent. Je doet dat beter dan de meeste anderen. Je kunt iets wat voor een ander waardevol is. Zo waardevol dat ze je ervoor willen betalen.

Helaas is dat voor een ondernemer niet genoeg. Veel meer dan voor iemand in loondienst geldt dat een ondernemer van heel veel markten thuis moet zijn. Je moet iets weten van financiën, sales, marketing, administratie, contracten, incassoprocedures, websites, huisstijlen, belastingen, facturering, noem maar op. Alles ligt op jouw bordje.

Voor startende ondernemers is de verleiding groot om alles wat er op je pad komt, zelf te gaan doen. Zeker in de beginfase zal het geld nog niet binnenstromen waardoor er niet al te veel te besteden valt. Je moet op je uitgaven letten. En wat je zelf doet, kost geen geld. Dus slaan loodgieters aan het boekhouden, bouwen schoonheidsspecialisten hun eigen website en stellen organisatieadviseurs hun eigen contracten op. Ze proberen zich in korte tijd zoveel mogelijk aan te leren zodat ze hun bedrijf zo goed mogelijk draaiend kunnen houden. Ook al hebben ze geen enkel gevoel voor cijfers, snappen ze niks van computers en hebben ze een grote hekel aan juridische details. Ze besteden zoveel tijd aan het bijspijkeren van al die grijze vlekken, dat ze geen tijd en energie meer overhouden voor hun ‘echte werk’.

Zeg nou zelf, waar kun je de meeste motivatie voor opbrengen? Een ochtend besteden aan het oefenen van iets waar je niet goed in bent? Met je neus op de feiten gedrukt worden dat je iets eigenlijk helemaal niet zo goed kunt? Na uren inspanning tot de conclusie komen dat je slechts marginaal progressie hebt gemaakt? Of: Bezig zijn met iets wat je goed kan en wat je leuk vindt? Meteen resultaat zien van je acties? Complimenten krijgen over je werk? Geen moeilijke keuze lijkt me. Wanneer je de dingen doet waarin je talenten en kwaliteiten tot hun recht komen, ben je veel meer gemotiveerd, kun je veel beter presteren en echt effectief te zijn. Probeer je je mindere punten te versterken, dan zul je daar ongetwijfeld in slagen, maar je zult er nooit echt goed in worden.  Hooguit middelmatig. Het zijn je sterkte kanten waar je in uit kunt blinken, waarmee je het verschil maakt.

Moet je je minder sterke kanten dan maar negeren? Nee, dat zou niet handig zijn. Als je als ondernemer niets weet van je financiën, ben je binnen de kortste keren failliet. Je zult jezelf naar een acceptabel niveau moeten tillen zodat je als ondernemer kunt overleven. Maar beperk de effort die je er in steekt. Oefen tot je een acceptabel niveau bereikt hebt en stop er dan mee. Of je erkent dat je iets echt niet kan (of wil) en zorgt ervoor dat iemand anders dat stukje van je overneemt. Huur een goede boekhouder in, een webdesigner of een jurist. Ja, dat kost geld. Maar het bespaart je frustraties, fouten en veel tijd. Intussen heb je tijd over om je te focussen op waar je goed in bent.

Neem de tijd om jezelf eens goed tegen het licht te houden. Geef eerlijk antwoord op de vragen: Waar ben ik goed in? Wat zijn mijn kwaliteiten? Waar ben ik niet goed in? Wat past niet bij mij? Het lijken eenvoudige vragen, maar het is lastiger dan je denkt. Stel deze vragen ook aan mensen in je omgeving die je goed kennen of neem een goede coach in de arm die je kan helpen bij maken van een goed zelfprofiel. Maak op basis van dit plaatje keuzes: Waar ga ik mijn kostbare uren aan besteden en waar aan niet? Besteed deze laatste uit. Zoek betrouwbare partners die ze van je over kunnen nemen.

Focus je op je sterke kanten. Werk vanuit je kwaliteiten. Doe de dingen waar je je in kunt onderscheiden van je concurrenten. Dat is tenslotte de basis van je bedrijf. Je klanten komen bij jou voor dié zaken waar je in uitblinkt. Daar ga je dus uiteindelijk echt je geld mee verdienen. 

Eerder gepubliceerd op: www.profidor-academy.nl

Submitted by Lenneke Brouwers on 30/09/2014 - 18:06